כשאדם ממוצע נכנס לקניון, הוא נתקל בעשרות חנויות, והוא צריך לבחור היכן לקנות את מה שהוא צריך. אחד מהדברים שישפיעו עליו לצד המחיר ואיכות המוצר, הוא נראות החנות. במכירות, לכל פרט קטן יש חשיבות גדולה מאוד ואפשר להגדיל מכירות בצורה די משמעותית בעזרת מעצב חנויות שיידע לסדר את המוצרים בצורה מושכת, לעצב את החנות עם פרטי אומנות מעניינים ובאופן כללי, ייקח חלל וישדרג אותו מכל הבחינות כדי לגרום להצלחה מסחרית.
מעצב חנויות הוא תחום התמחות קצת שונה מעיצוב פנים, שכן החשיבה היא גם חשיבה מסחרית ולמטרות רווח. אם לבעל העסק יש מוצר אחד שמוכר יותר מאחרים, הוא צריך להיות במקום בולט יותר מהשאר. צריך לבנות פלטפורמה שתבליט את היתרונות של המוצרים, ותחביא חסרונות, אם יש כאלו.
למקסם את השימוש במרחב
בכל חלל יש את הבסיס – קירות, רצפה, תקרה, דלת וחלונות, אך גם יש תוספות, מפלסים וכוכים מסוימים שגם כן צריך לבוא לידי ביטוי. בעיצוב פנים מודרני צריך לשים לב לכל פרט קטן שיכול לעשות הבדל מאוד גדול. היום, ישנה חשיבות גדולה מאוד למקום, וכדי למקסם את השימוש במרחב, צריך לחשוב על הפרטים הקטנים ביותר, וכיצד אפשר להשתמש בהם בצורה אפקטיבית.
הדבר החשוב ביותר בעיצוב המודרני, ולא משנה אם מדובר בחנויות או במקומות פרטיים, זה ליצור שילוב מושלם בין פונקציונאליות ליופי. חשוב מאוד לשדרג את המקום ולגרום לו להיראות טוב, אך אסור בשום פנים ואופן לוותר על הזרימה בתוך החנות, על הגישה למוצרים ועל האפשרות להיחשף לכל המוצרים שיש לחנות להציע. פונקציונאליות היא קריטית להצלחת החנות, שכן ככל שהלקוח ייחשף ליותר מוצרים, גובר הסיכוי שהוא ירכוש אותם.
לא להתנגש
מעצב חנויות נתקל בהרבה מאוד קשיים, שנובעים בעיקר מעבודה עם לקוחות. לכל לקוח יש את הרצונות, הדרישות והבקשות שלו. לעיתים, הם מתנגשים בצורה מאוד בולטת עם החשיבה של המעצב ולכן חשוב מאוד לתאם ציפיות עוד בטרם התחלת הפרויקט. המעצב והלקוח צריכים לוודא שהם באותו ראש, שהדרישות הן ריאליות ושהפרויקט יוכל להסתיים לא רק בהצלחה כללית, אלא גם לשביעות רצונם של כל המעורבים.
עבודה כמעצב חנויות דורשת גם יכולת עמידה באילוצים. למשל, אילוצי לו"ז ותקציב. אם החנות צריכה להיפתח במועד שנקבע מראש, יש צורך לעבוד קשה ולעמוד בתאריך היעד. כל איחור כזה לעיתים עולה הרבה מאוד כסף ללקוח. בנוסף, יש לקוחות עם תקציב נוקשה, ממנו אסור לחרוג, וגם את זה יש לקחת תחת שיקול.
כותב המאמר הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה ויחב"ל. מתמחה בסקירת מוצרים ושירותים במגוון רחב של תחומים. מאמין במחקר מעמיק לפני הצגת מסקנות.